Logo
PIKE RCD magazine
Rob Ittmann
Geschreven door Rob Ittmann
15 februari 2022
Frontrunner

Heb je de knalgroene e-bakfietsen al voorbij zien komen? Dat is niet zomaar een fietsbezorgservice, maar een die pakjes duurzaam aan de deur brengt op een moment dat het jou uitkomt. Bas Faassen is altijd op zoek naar vernieuwende ideeën en zijn concept voor PIKE – jouw pakket wanneer je maar wilt – vult een gat in de markt.

Terugkerende bezorgproblemen

“Je pakket wordt tussen 12.30 uur en 17.00 uur bezorgd. We hebben geprobeerd je pakket af te leveren, maar je was niet thuis, dus we proberen het opnieuw. Je kunt je pakket ophalen bij je lokale servicepunt.”

Komen deze scenario's je bekend voor? Terwijl hij op zoek was naar zijn passie in het leven, merkte Bas hoe moe de mensen om hem heen waren met deze terugkerende bezorgproblemen. En dat inspireerde hem tot een creatieve en duurzame oplossing.

“Na een afstudeerstage voor sportmarketing bij Red Bull, bleef ik nog drie jaar op hun E-sportmarketingafdeling. Het was perfect voor mij, omdat het een nieuwe eenheid was en ik veel vrijheid kreeg om het te structureren. Na het afsluiten van dat hoofdstuk ben ik gaan werken bij een makelaar in Rotterdam. In die tijd kwam ik op het idee voor PIKE en begon ik de markt te onderzoeken en pitches op te zetten.”

‘Als er één tip is die hij met iedereen wil delen, dan is het wel: “Ga elektrisch rijden!”’
Bas Faassen

Consument gericht

Uit zijn onderzoek leerde Bas dat de pakketmarkt weinig oog heeft voor particulieren of consumenten. Maak kennis met PIKE: een service die pakketten bij je thuis aflevert - en je laat kiezen wanneer.

“Het idee is ontstaan door het vanuit de consument te benaderen. Bij het plaatsen van een bestelling vult u als afleveradres het PIKE-adres in. We laten je in de app weten wanneer we het hebben ontvangen en dan kun je ons vertellen hoe laat je het wilt hebben. Je kan het specifieke tijdstip invoeren waarop je wilt dat onze fietsbezorger bij je aan de deur komt.”

Na het bouwen van zijn eigen demo website en app trok Bas al snel zijn eerste investeerder aan. In november 2020 vond hij een pand aan het Hofplein en eind december ging PIKE live.

“We zijn nu ruim een jaar bezig. Lanceren tijdens lockdown dwong ons om weer creatief aan de slag te gaan, want ineens zat iedereen de hele tijd thuis. Nu werken we ook samen met bedrijven in Rotterdam waarvoor we hun lokale pakketbezorger zijn.”

PIKE RCD magazine

Duurzaamheid voorop

Het belangrijkste voor Bas zelf was het zo milieubewust mogelijk inrichten van het bezorgproces. In grote stedelijke gebieden is dat makkelijk te doen, zegt hij.

“We hebben een bereik van vijf kilometer, van Hofplein tot Kralingen, Kleiweg of tot Rotterdam-West en Zuid. Dat is allemaal heel goed te doen voor het afgeven van pakketten met de elektrische fiets, en het scheelt een hoop. Plus, met PIKE gaan pakketten niet van een distributiecentrum naar een kleiner centrum om vervolgens weer terug te worden gestuurd naar dezelfde stad. Je draagt dus bij aan meerdere facetten van duurzaamheid.”

Bas hoopt dat handelaren in de toekomst meer zelf gaan distribueren, zodat het grootste deel van de leveringen duurzaam kan plaatsvinden. Ook droomt hij van uitbreiding naar andere dichtbevolkte stedelijke gebieden in Nederland, waar nog veel te winnen valt.

Als er één tip is die hij met iedereen wil delen, dan is het wel: “Ga elektrisch rijden!”

Rob Ittmann
Geschreven door Rob Ittmann
15 februari 2022
Frontrunner