Logo
De Wasserij x de Bijenkorf

Duurzame pop-up collectie

Versatile Forever De Bijenkorf De Wasserij
Mathilde Simon profiel Rotterdam Centrum
Geschreven door Mathilde Simon
Frontrunner

De Wasserij en de Bijenkorf hebben de handen ineen geslagen. Dit heeft geleid tot een toffe samenwerking waarin tien ontwerpers een collectie hebben ontwikkeld, volledig gemaakt met beschadigde artikelen.

Re-cycling en up-cycling

Het idee voor de collectie ontstond toen het team van de Bijenkorf Rotterdam een bezoek bracht aan De Wasserij, een broedplek waar zo’n 40 modemakers werken aan een gezondere en eerlijkere mode-industrie. Veel van deze makers zetten re-cyling, up-cycling en gebruik van dead-stock materialen al in om hun productieproces te verduurzamen.

De Bijenkorf krijgt regelmatig te maken met artikelen die niet meer verkocht kunnen worden. “Het gaat bijvoorbeeld om retouren of producten die kapot zijn,” aldus Saskia Markx, ontwerper en één van de trekkers van het project. “Deze producten zijn gemaakt van kwaliteitsmaterialen, maar kunnen niet meer mee in de verkoop."

Cypherloom De Wasserij x de Bijenkorf
Cypherloom

De collectie

Maar liefst tien ontwerpers van De Wasserij gingen aan de slag, ieder met een eigen aanpak. Kleurrijke en slimme prints gemaakt door Cypherloom, design classics in een nieuw jasje door DAIR en met de hand geverfde items, gemixt met tweedehands voetbalsjaals, door Versatile Forever.

Marlou Verheijden, Atelier Markx, Ilfa Siebenhaar en EIJK lieten zich inspireren door beschadigd denim. Het resultaat: speelse bomberjasjes in een geometrisch patroon, unieke handbedrukte shoppers, stoere sleeveless jasjes en stijlvolle denim loafers in blauw en zwart.

Versatile Forever De Bijenkorf De Wasserij
Versatile Forever

Pop-up store

Al deze stukken en meer zijn te koop. De Bijenkorf Rotterdam heeft een pop-up store geopend, één op de begane grond en één in de kelder, waar ze te zien, voelen én te koop zijn.

De collectie is tot en met 13 maart 2022 te koop. Op 19 en 20 februari en op 12 en 13 maart zijn de betrokken ontwerpers aanwezig in de winkel. Leuk om kennis te maken met ze en meer te weten komen over hun maakproces.

Mathilde Simon profiel Rotterdam Centrum
Geschreven door Mathilde Simon
Frontrunner
Meer #Winkelen