Architectuur Spotlight op het stationspostgebouw

Geschreven door Rob Ittmann
Frontrunner

Rotterdam is continu in ontwikkeling. De stad staat bekend om haar grote diversiteit aan 20e-eeuwse architectuur en om de nieuwere ultramoderne structuren. Daarom zetten we een van de iconische gebouwen van Rotterdam Central District in de schijnwerpers. Dit keer op het stationspostgebouw.

Het voormalige stationspostgebouw van Rotterdam, in 2019 toegevoegd aan de rijksmonumentenlijst, is volledig ingericht op postverwerking en sortering. Met 15 verdiepingen is het een indrukwekkende 52 meter hoog en 105 meter lang. Deze torenhoge structuur was een van de eerste die werd ontwikkeld nadat bommen een groot deel van de stad in de Tweede Wereldoorlog hadden verwoest.

Het gebouw is tussen 1955 en 1959 gebouwd voor het Nederlandse staatsbedrijf PTT, waarbij architectenbureau Kraaijvanger het ontwerp heeft verzorgd. Zij vertaalden de functionele opgave naar een gebouw van onderscheidende degelijkheid, bestaande uit een betonnen constructie afgewerkt met baksteen, kunststeen, glas en metalen stripramen van De Vries Robbé. Alles in het gebouw is ontworpen voor maximale functionaliteit. Post arriveerde op een apart perron op het Centraal Station of werd gelost uit postauto's. Het werd vervolgens naar de bovenverdieping getransporteerd om te worden gesorteerd en via een systeem van glijbanen en stortkokers terug naar beneden te worden gestuurd. In het gebouw waren ook verschillende kantines, een medische afdeling, vergaderzalen en directiekantoren.

Rand van de stad

Kunst was ook een integraal onderdeel van het stationspostgebouw. Vanaf het begin was het de bedoeling dat het niet alleen functioneel was, maar ook gevuld met kunstwerken. Meer dan 15 bekende lokale kunstenaars leverden werk, waaronder Dolf Henkes, Wally Elenbaas, Kees Timmer, Henk de Vos en Gust Romijn. Deze kunstwerken, die niets met post te maken hadden en vooral in de trappenhuizen te zien waren, zijn nog steeds bewaard gebleven.

In 1992 werd de postsorteervoorziening verplaatst naar de rand van de stad, waardoor het spoorwegpostkantoor jarenlang leeg stond. Uiteindelijk werd het in 2007-2009 gerenoveerd door een projectinvesteerder en omgebouwd tot een multi-tenant kantoorgebouw dat omgedoopt werd tot Central Post. Bij de heropening in 2010 bood het tweeduizend werkplekken en was het het meest duurzame rijksmonument van Nederland. Vandaag de dag is Central Post een belangrijk onderdeel van het Rotterdam Central District.

Lees meer over dit gebouw op de website van Wederopbouw.

Geschreven door Rob Ittmann
Frontrunner
Meer #Design & Architectuur