Logo
Heilige Boontjes
Rob Ittmann
Geschreven door Rob Ittmann
16 juli 2021
Frontrunner

When Rotterdam-based business partners Rodney van den Engel and Marco den Dunnen had the idea to start a coffee roastery, they stumbled onto an untapped market. Now, several years later, Heilige Boontjes (‘Holy Beans’) is paving the way to give young people at a disadvantage on the job market a second chance.

Toen de Rotterdamse zakenpartners Rodney van den Engel en Marco den Dunnen op het idee kwamen om een koffiebranderij te beginnen, stuitten ze op een onaangeboorde markt. Nu, enkele jaren later, maakt Heilige Boontjes de weg vrij om jongeren met een achterstand op de arbeidsmarkt een tweede kans te geven.

Het was tijdens hun loopbaan bij de politie en re-integratiecoaching dat het tweetal opviel hoe weinig opleidingsmogelijkheden er zijn om jongeren met een moeilijke achtergrond aan werk te helpen.

“We wilden koffie als ambachtelijk product beschikbaar maken voor een bredere doelgroep”, legt Rodney uit. “We vonden het ook belangrijk om deze jongeren een plek te bieden waar ze kunnen groeien en niet worden opgejaagd door problemen uit hun verleden. Voor hen is het leuk om met klanten om te gaan, met kwaliteitsproducten te werken en vooruitgang te boeken.”

‘We vonden het ook belangrijk om deze jongeren een plek te bieden waar ze kunnen groeien en niet worden opgejaagd door problemen uit hun verleden.’
Rodney van den Engel

Inclusieve koffie roaster

Ongeacht achtergrond, etniciteit of geslacht, bij Heilige Boontjes krijgt iedereen dezelfde behandeling en salaris. Jonge werknemers komen via verschillende routes binnen: via het jeugdloket van de stad, het werkgeversservicepunt, de politie, de reclassering of door te solliciteren op de website.

“We leiden zo’n 25 jongeren per jaar op. Onze expertise is op straat en in dienst. Het eerste waar we naar kijken is of we met die persoon kunnen werken en wat daarvoor nodig is. Niet iedereen past goed, en daar zijn we eerlijk over.” Na een eerste periode van drie maanden stellen ze voor elke aanstelling een diagnose en actieplan op. Naast interne opleidingsprogramma's voor jongeren, heeft de koffiebranderij ook een samenwerkingsverband met het Albeda College om stages aan te bieden. “We willen een voorbeeld zijn voor andere werkgevers. Het kost tijd, energie en af en toe een gezonde woede-uitbarsting, maar je maakt van de stad een betere plek.”

Actieve burgers

De koffiebranderij van Rodney en Marco heeft een platform gebouwd voor een betere toekomst. In de afgelopen zes jaar zijn ze gegroeid van één pop-upwinkel naar twee locaties plus een webshop die zich toelegt op het helpen van meer dan 120 jongeren. “Mensen hebben geen idee hoeveel impact ze maken door onze koffie te kopen. Onze medewerkers gaan als actieve burgers opnieuw de samenleving in.” In de toekomst hopen de twee hun concept uit te rollen naar meer steden in Nederland.

Rob Ittmann
Geschreven door Rob Ittmann
16 juli 2021
Frontrunner